Страсті

Страсті (Пассіон; від лат. Passio – страждання) – вокально-драматичний твір, присвячений подіям Страсного тижня (Страсті Христові), заснований на євангельських текстах, музичний жанр ораторіального типу. Серед найвідоміших творів цього жанру “Страсті за Матфеєм” і “Страсті за Іоанном” Й. Баха.

Страсті виникли в умовах католицького церковного ужитку в IV столітті: євангельський текст зачитували або розігрували в особах у вигляді псалмодії з музичним супроводом. До XVI ст. сформувалися хоральний (на традиціях григоріанського співу і псалмодування) і мотетний тип Страстей (увесь текст виконувався хором у формі поліфонічного багатоголосся)

Протягом століть при виконанні Страстей інструментальний супровід не допускався, проте поступово від XVII століття стали додаватися окремі інструменти, у XVIII ст. Страсті супроводжував оркестр.

Цей жанр виник на основі канонічних церковних текстів, але він не був безпосередньо пов’язаний із богослужінням і виконувався за межами церкви. Вже у XVI столітті Страсті стали самостійною формою духовної музики, згодом відійшли від культу та увійшли до концертної практики.

XVIII століття – кульмінаційне у розвитку жанру Страстей. Це пов’язано із розповсюдженням у той час ораторіальної форми за участю солістів, хору й оркестру. У ХІХ ст. інтерес до жанру згас, а в ХХ ст. – відродився у вільному трактуванні (найвідоміші твори: “Страсті за Лукою” К. Пендерецького, “Страсті за Іоанном” А. Пярта).

Й. Бах. “Страсті за Матфеєм”. Хор №78
“Wir setzen uns mit Tranen nieder”.