Кондак
Кондак (грец. κοντάκιον — “короткий”) — первісно назва сувоїв пергаменту, на яких записували християнські церковні піснеспіви, згодом — жанр церковної візантійської гімнографії, піснеспіви, в яких паралельно з тропарем, стисло викладається опис церковного свята або найважливіші моменти діянь святого, якого прославляють. Кондак доповнює тему тропаря.
Церковні перекази пов'язують виникнення кондаку з іменем Романа Солодкоспівця (VI ст.), якому уві сні явилася Богоматір із таким сувоєм, після чого він створив Акафіст до Пресвятої Богородиці, в якому чергуються кондаки й ікоси.
Давні кондаки – це багатострофні (20-30 строф) поеми. З 8 ст. кондак як жанр витісняється каноном, кількість строф зменшується. У сучасному богослужінні збереглися дві строфи – кондак та ікос, які читають або співають після шостої пісні канону.
Давні кондаки записували особливою нотацією, відмінною від знаменної, - кондакарною, яка відрізнялася вигадливим малюнком, витіюватими, покрученими лініями. На відміну від раннього знаменного письма, в якому кожному складові здебільшого відповідав один знак, у кондакарній нотації одному складові відповідала ціла група знаків. Через це у слові багаторазово повторювалися голосні і приголосні. Крім того, для заповнення проміжків між складами, а також наприкінці слів використовувалися фонеми: “ха”, “ху”, “хе” або “не”, “на”, “неанес”, “анеанес”, які дістали назви “хабув” та “аненаєк”.
Кондакарна нотація використовувалася для мелізматичного співу й проіснувала в руській церковній традиції включно до XIV ст.. Цією нотацією зафіксовані співи у кондакарях та інших збірниках. Серед них виділяється так званий “Благовіщенський кондакар” початку XII ст. Цей вид безлінійної нотації ще не розшифрований.
| А. Ведель. Кондак на Успіння Прсв. Богородиці (“В молитвах Неусипающую”). Виконує Хор церкви Благовіщення Києво-Могилянської Академії, диригент В. Шовкун. |
УКРАЇНСЬКА ДУХОВНА МУЗИКА