Мезенець (Стремоухов) Олександр
Мезенець (Стремоухов) Олександр (1620-ті – після 1677 р.) – музикант-теоретик, знавець церковного співу, виправщик книг богослужбового знаменного співу. Проектував друкування крюкових співацьких книг. Теоретичний трактат О. Мезенця “Извещение о согласнейших пометах...”, виданий В. Смоленським під назвою “Азбука знаменного співу” у 1888 р., – найповніше викладення теорії знаменного співу.
Народився у Новгороді-Сіверському Чернігівської області, навчався у Києво-Могилянській академії (близько 1640-х рр.). У 1650-х рр. переїхав до Москви, де став справщиком (редактором) Московського печатного двору. Прийняв чернечий постриг у Звенигородському Новоєрусалимському Вознесенському монастирі Московської єпархії. У 1660-ті рр. очолив комісію, яка мала провести виправлення московських церковних музичних книг та реформу самого церковного співу і музичної нотації “крюкового знамени”.
Теоретичний трактат О. Мезенця “Абука знаменного співу” становить величезний інтерес для дослідників знаменної нотації та знаменого розспіву, зберігаючи при цьому значення підручника знаменого співу. У трактаті викладені положення про систему признаків до старовинних крюків і знамен, про 12-ступеневий співацький звукоряд з відповідими кіноварними позначками, встановлена єдина азбука знаменної нотаціії з класифікацією невм за типами розспіву та ритмічними особливостями, пояснюється принцип розшифровки поспівок “дрібним знаменем”.